Aby uniknąć mandatu, rozpoznaj znaki D-51a/b, utrzymuj stałą, dozwoloną prędkość na całym odcinku i korzystaj z tempomatu. Kluczowa jest znajomość przepisów i lokalizacji systemów.
Odcinkowy pomiar prędkości to coraz powszechniejszy element krajobrazu dróg na Dolnym Śląsku. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa, jednak dla wielu kierowców stanowi źródło stresu. Ten poradnik wyjaśnia, jak działają te systemy, jak interpretować przepisy i stosować techniki jazdy, które pozwolą uniknąć kosztownych mandatów, podróżując spokojnie i zgodnie z prawem.
Kluczem do uniknięcia mandatu jest świadomość, że wjeżdżamy do strefy objętej kontrolą. Systemy te są zawsze wyraźnie oznakowane, a umiejętność szybkiego rozpoznania odpowiednich znaków drogowych to pierwsza i najważniejsza linia obrony przed niechcianą korespondencją od GITD. Ignorowanie tych informacji to najprostsza droga do otrzymania kary finansowej. Zrozumienie oznakowania pozwala na świadome dostosowanie prędkości i uniknięcie niepotrzebnego stresu.
Początek monitorowanego odcinka jest zawsze oznaczony znakiem informacyjnym D-51a. Jest to niebieski znak z piktogramem fotoradaru i informacją o długości kontrolowanego fragmentu drogi, np. „Kontrola średniej prędkości na odcinku 4 km”. Obowiązujący na tym odcinku limit prędkości jest zazwyczaj określony przez odrębny znak zakazu B-33, ustawiony tuż przed strefą pomiaru. Koniec strefy kontroli sygnalizuje natomiast znak D-51b, który jest przekreśloną wersją znaku D-51a. Dopiero po jego minięciu można bezpiecznie przyspieszyć, o ile pozwalają na to ogólne przepisy ruchu drogowego.
Kiedy już wiemy, że znajdujemy się na monitorowanym odcinku, największym wyzwaniem staje się utrzymanie równej, dozwolonej prędkości. Chwilowe rozkojarzenie czy nierównomierna praca pedałem gazu mogą zniweczyć nasze starania. Na szczęście nowoczesna technologia i odpowiednie nawyki za kierownicą pozwalają skutecznie zarządzać prędkością, minimalizując ryzyko jej przekroczenia. Prawidłowa jazda z odcinkowym pomiarem prędkości to sztuka precyzji i spokoju.
Najskuteczniejszym narzędziem do utrzymania stałej prędkości jest tempomat. Jego aktywacja po wjechaniu do strefy pomiaru pozwala zdjąć nogę z gazu i skupić się na obserwacji drogi, mając pewność, że pojazd nie przekroczy ustawionej wartości. W samochodach bez tempomatu kluczowa jest stała obserwacja prędkościomierza. Pomocne są również aplikacje nawigacyjne (np. Google Maps, Yanosik), które nie tylko ostrzegają o zbliżaniu się do strefy pomiaru, ale także na bieżąco wyświetlają aktualną prędkość i obowiązujący limit. W Rent2Go wszystkie pojazdy są wyposażone w tempomat, co pozwala na spokojną podróż bez stresu.
Nowe odcinki pomiaru prędkości pojawiły się na Dolnym Śląsku. 17 września 2025r. jeden z nich został uruchomiony na autostradzie A4 na wysokości Wrocławia, pomiędzy Kątami Wrocławskimi a Pietrzykowicami. W niedalekiej przyszłości kolejny ma zostać zamontowany również na odcinku autostrady A8. Ma się pojawić między węzłami Stadion - Lotnisko.
(źródło: www.wroclaw.pl)
Zrozumienie mechanizmu działania odcinkowego pomiaru prędkości pozwala zdemistyfikować ten system i pozbyć się niepotrzebnego lęku. To nie jest „magiczna” technologia, lecz prosty system oparty na podstawowych prawach fizyki i precyzyjnym pomiarze czasu. Wiedza o tym, co dokładnie jest mierzone, pozwala lepiej dostosować styl jazdy. Kluczowe są tu przepisy odcinkowych pomiarów prędkości , które jasno definiują zasady jego funkcjonowania i legalność.
System składa się z co najmniej dwóch zestawów kamer umieszczonych na początku i na końcu mierzonego odcinka. Gdy pojazd mija pierwszą bramkę, kamera wykonuje zdjęcie, rejestrując numer rejestracyjny oraz dokładny czas wjazdu. Ten sam proces powtarzany jest na bramce wyjazdowej. Następnie oprogramowanie systemu, znając precyzyjnie odległość między bramkami, oblicza średnią prędkość pojazdu na podstawie czasu, jaki zajęło mu pokonanie tego dystansu. Jeśli wyliczona średnia prędkość jest wyższa od dopuszczalnej na danym odcinku (z uwzględnieniem progu błędu), system automatycznie generuje raport, który staje się podstawą do wszczęcia postępowania mandatowego przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Mimo że zasada działania odcinkowego pomiaru jest prosta, kierowcy wciąż popełniają te same błędy, które prowadzą do otrzymania mandatów. Wynikają one często z błędnych przekonań, dezinformacji lub zwykłego roztargnienia. Analiza tych pomyłek to najlepszy sposób, by nauczyć się ich unikać i zrozumieć, jak uniknąć mandatu na odcinkowych pomiarach w praktyce. Świadomość pułapek jest równie ważna jak znajomość przepisów.
Oto najczęstsze pomyłki, których należy się wystrzegać:
Nawet najbardziej ostrożnym kierowcom może zdarzyć się chwila nieuwagi skutkująca otrzymaniem wezwania. W takiej sytuacji nie należy panikować. Istnieje jasno określona procedura, a znajomość swoich praw i obowiązków jest kluczowa. Otrzymany mandat to nie koniec świata, ale wymaga podjęcia konkretnych działań w określonym terminie, aby uniknąć dalszych komplikacji prawnych.
Korespondencja z GITD zazwyczaj zawiera zdjęcie pojazdu oraz formularz oświadczenia. Właściciel pojazdu ma kilka możliwości. Może przyjąć mandat, wskazując siebie jako kierującego – wówczas otrzymuje grzywnę do zapłaty wraz z punktami karnymi. Może również wskazać inną osobę, która w tym czasie prowadziła pojazd – wtedy obowiązek złożenia wyjaśnień przechodzi na nią. Trzecią opcją jest niewskazanie kierującego, co co do zasady kończy się nałożeniem na właściciela wyższej grzywny, ale bez punktów karnych. Ostatecznie można odmówić przyjęcia mandatu, co skutkuje skierowaniem sprawy na drogę sądową. Decyzję należy podjąć rozważnie, analizując materiał dowodowy i okoliczności zdarzenia.
Nie, system rejestruje jedynie czas przejazdu między punktami i na tej podstawie oblicza średnią prędkość. Prędkość chwilowa w momencie mijania kamer nie ma znaczenia dla pomiaru.
Jeśli średnia prędkość na całym odcinku nie przekroczy dozwolonego limitu (plus próg błędu), mandat nie zostanie wystawiony. Chwilowe przekroczenie można zrekompensować, jadąc przez pewien czas wolniej niż wynosi limit.
Zgodnie z przepisami, urządzenia rejestrujące nie mogą wykazywać błędów przekraczających ± 3 km/h dla prędkości do 100 km/h i ± 3% wartości mierzonej dla prędkości powyżej 100 km/h. W praktyce systemy CANARD ustawione są tak, by reagować na przekroczenia o 10 km/h plus 1 km/h.
Tak. Systemy wykorzystują kamery z podczerwienią, które działają skutecznie niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg czy mgła.
Tak, korzystanie z aplikacji typu Yanosik, Google Maps czy Waze, które informują o lokalizacji fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, jest w Polsce w pełni legalne i stanowi pomocne narzędzie dla kierowców.
KONTAKT
Rent2Go Wrocław
ul. Bardzka 3A
Wrocław
+48 604 115 025
info@rent2go-wroclaw.pl
2025 Rent2Go®
Wszelkie prawa zastrzeżone.